Én (is) olyan helyen élek, ahol mostanában gőzerővel épül(?) a nemzet hona. Folyik a közösségi közlekedés fejlesztése, megújulnak a közintézmények, miegymás. A mód ahogy mindez történik, az szerintem sok esetben minimum a kókler, a kontár és a korrumpálható története nap mint nap.
Kezdődik úgy, hogy a kókler "megtervez" valamit, legyen az akár egy villamospálya, egy buszpályaudvar épülete, egy óvodaépület akadálymentesítéssel összekötött felújítása.
Azóval, a kókler megtervez valamit, a tervdokumentációba beleírja, hogy az megfelel a vonatkozó törvényi előírásoknak, még néha idéz is belőle (pl. az OTÉK-ból), aztán magasról tesz arra, hogy mit is mond a törvény. Vagyis a terv nem jó.
A már eleve rossz terv átkerül írásom másik főhőséhez, a kivitelezőhöz. Igen, ő a kontár, aki aztán "épít " valamit. Az, hogy az nem felel meg sem a terveknek, sem a józan észnek, az nem probléma, a lényeg az, hogy a csempe csak addig maradjon a falon, míg étveszik a "művet".
Ehhez kell a harmadik főszereplő, a megrendelő (legtőbbször az önkormányzat, vagy maga az állam) jó embere, a minimum korrumpálható, de sokszor még vak és gyagya hivatalnok, aláír a megfelelő helyen. A beruházást átvették, a fővállalkozó kifizethető.
aztán jönnek a bajok. A fővállalkozó nem fizeti ki a alvállalkozókat, mert arra már nem volt pénz betervezve, vagy csak másra kellett a lé. Ha pedig az első téli fagyban lepereg a vakolat, beázik a tető, fölösleges a garanciális javításban reménykedni, mert a kivitelezésre alapított projektcég már régen bedőlt, hajléktalan nevén van, vagy soha nem is létezett.
Ha reklamál az ember, kifogás mindig van, hogy miért így vagy úgy - még akkor is, ha még átadás előtt emelünk szót.
Csak pár példa a közelmúltból, a környezetemből:
Elkezdődött egy kórházi tömb építése. Kivágták az épület helyén lévő parkot, elkezdték az alapozást úgy, hogy "elfelejtettek" szinteket tervezni a föld alá. Mélygarázs, parkoló, netán raktárak vagy más minek? ma már nagyobb társasházat sem lehet teremgarázs nélkül építeni.
Más:
Villamospálya egy adott szakaszának építésekor elkészült az alap, több rétegben, a tetején betonnal, többszáz méter hosszan. Pár nap múlva feltörték az egészet, mert "csak " a szennyvízcsatornát felejtették beletenni...
Ugyanott a pálya mellett a járdákat, kocsibeállókat, merőleges utakat ástak fel egy árok miatt, ahol majd a szükséges elektromos kábelek fognak futni. Árokásás - kábelfektetés - betemetés - környezet visszaállítása. Ez lenne logikus, de itt néhány szakaszon tőbbször kellett elvégezni mindezt, mert valami mindig kimaradt.
Több példát most nem mondok, kereshet mindenki a saját környezeztében.
Csodálkozik valaki azon, hogy minden X szer többe kerül és X szer lassabban készül el, mint más országokban?
Kontárok, dilettánsok játszanak az életünkkel, jövőnkel, vagyonunkkal, létbiztonságunkkal. Senkiháziak kezén vagyunk, sajnos.